17 januari 2016

Sapiens av Yuval Noah Harari, djup världshistoria

"Sapiens" av Yuval Noah Harari är en storsäljare från 2012 som gavs ut på svenska 2014 av Natur&Kultur. Underrubrik "En kort historik över mänskligheten".

Detta är populär djup världshistoria. För en introduktion till begreppet "Deep history" är den bästa referensen jag sett "Deep history, The architecture of Past and Present", av Andrew Shylock och Daniel Lord Smail, UCP, 2011. Men den är ganska svårläst.

"Sapiens " är däremot begriplig och mycket spännande läsning. Jag har dock inte tid nu att skriva något om vad jag tycker om bokens goda och mindre goda sidor så jag hänvisar bara till en artikel om boken som jag tycker är bra, skriven av historieprofessor Michael Saler vid UC Davis..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar